Canada, Calgary en de Rocky's

17 oktober 2017 - Jasper, Canada

Inmiddels zijn we al weer 6 dagen in Canada. Wat een fijn land om te reizen.
De Canadezen hebben het woord vriendelijk uitgevonden volgens mij. We hadden een prima reis Daan en ik. Een rijtje van 2 stoelen en Daan bij het raam voor zijn filmbeelden. Hij gaat een film maken van deze reis. In Calgary waren we om een uur of half 3 in ons hotel wat in het University district ligt vlak bij de campus waar nicht Sophie studeert. Die kwam naar ons hotel en met haar zijn we naar de dichtsbijzijnde mall gegaan om wat te eten.
Er zijn in alle malls foodcourts met allerlei restaurantjes variërend van Italiaans, Mexicaans, Japans, Koreaans, Sushi, Burgers en ga zo maar door. Daarna terug naar het hotel. Sophie had nog een college en wij konden even relaxen.
Om half 6 kwam Jo Anna. Onze meegebrachte kadootjes vielen goed in de smaak en het was een gezellig weerzien.
Met haar gingen we onze huurauto halen want die had zij geregeld. Zo kregen we een aardige korting. Jo An had zelf ook een huurauto omdat ze een aanrijding had gehad. Ze had nu een ford mustang hardstikke nieuw. Door haar liefkozend " Het beest" genoemd.
Een prachtige auto maar zo laag dat Daan achterin niet erns rechtop kon zitten.
Met brullende motoren stormden we weg richting autoverhuur. Wij hadden een compact car maar ik vind hem niet bepaald compact. Als je ziet wat hier voor een enorme auto's rondrijden...
Voor ons stond een blauwe hyundai gti klaar met slechts 34 km op de teller, splinternieuw dus. De man v d verhuur zat al te grappen of Jo An en ik een racewedstrijd gingen houden.
Jo An ging naar huis ze moest de volgende morgen al weer om half 5 op. Ze draait vroege diensten van 6 tot 12 u.
Wij waren het ook zat en reden zelf naar het hotel dat heel comfortabel was.
Vrijdag zijn Daan en ik naar Calgary geweest. Er stopt een trein vlakbij ons hotel en die gaat rechtstreeks naar de binnenstad. We hebben het centrum verkend
en wilden de Calgary tower op om van het uitzicht te genieten. Daar mocht je echter alleen gratis op als je er ook ging eten.Alleen hadden we nog helemaal geen trek. Dus zijn we naar Chinatown gegaan wat erg klein en niets bijzonders was. Daarna naar het Prince's Island park dat op een eiland in de Bow river ligt. Na veel foto's gemaakt te hebben ook met de grote Canada 150 letters ( het land bestaat 150 jaar) hadden we wel trek.
Er was alleen net heel veel bewolking met natte sneeuw waardoor de toren in de wolken lag. Uiteindelijk klaarde het op en gingen we de toren op 192 meter boven de
grond. Er was een glazen uitbouw met een glazen vloer waardoor je zo op de stad

onder je neerkeek. Even slikken maar wel heel gaaf om te zien. We konden heel ver kijken over de wolkenkrabbers en de stad met daarachter de prairiegronden en de Rocky Mountains met hun besneeuwde toppen. Onze geplande lunch in het restaurant boven in de toren ging helaas niet door omdat dat net dicht ging toen wij aankwamen. Daarom gingen we maar weer naar een mall waar we heerlijk Japans gegeten hebben.
Het eten in een mall is niet duur en het gaat lekker snel, ook fijn als je veel wilt zien.
Toen sloeg de jetlag toe en zijn we even gaan relaxen in het hotel.
's Avonds met Sophie op de campus gegeten, Koreaans ook in een foodcourt.
Zaterdag zijn we met Sophie naar de badlands van Drumheller gereden zo'n 1,5 u buiten de stad. De aito rijdt heerlijk en er zit zelfs een sportstand op zodat je keihard wegscheurt, echt wat voor mij. Maar dat zuipt benzine dus maar weer snel terug in de gewone stand.

Drumheller was 70 miljoen jaar geleden tropisch regenwoud en moeras en er was een enorme binnenzee. De Rocky Mountains bestonden toen nog . Hier leefden heel veel dinosaurussen in allerlei soorten en maten waar nog steeds de botten van teruggevonden worden.
Door erosie is er een prachtig dal ontstaan met in de wanden gekleurde lagen die bestaan uit zand, modder, sediment, vulkanische as en planten. Door het dal loopt de Red deer river. Vroeger werd híer veel steenkool gewonnen maar nu olie en zie je jaknikkers.
We hebben een prachtig rit gemaakt en zijn regelmatig gestopt om te kijken en te fotograveren.
We zijn met de auto op een pont uit 1913 overgevaren een pont met staaldraden net zoals in de pioneersdagen.
Het was er heel rustig we waren zelfs de enige auto op de pont. We hebben nog een oude saloon bekeken en de Rosedale suspension brug die nog door de mijnwerkers werd gebruikt. Een wiebelige hangbrug die we overstaken waarna we naar boven klommen voor een prachtig uitzicht over de stad en de omgeving.
Daarna nog naar de hoodoos, eigenaardige paddestoelvormige rotsformaties die
Door weer en wind uit het zandsteen zijn geslepen. Bijzonder om te zien.
Daarna terug naar Calgary waar we Annet en de kinderen opgehaald hebben op het vliegveld. Helaas was hun bagage in Toronto achtergebleven waar ze een overstap hadden maar na dat dat geregeld was en zij hun huurauto opgehaald hadden konden we eindelijk weg. Inmiddels knorden onze magen flink en waren we bek af. Na een gezamelijk etentje dus snel naar het hotel naar bed.
Inmiddels staat mijn familie te roepen dat ze willen ontbijten dus later meer.