Calgary, Jo Anna

25 oktober 2017 - Southeast Calgary, Canada

Na een schitterende rit langs de andere kant van het Glacierpark zijn we inmiddels weer in Calgary aangekomen. We begonnen weer bij de Glacier grill voor een ontbijt. Wat een megaporties maar zo lekker...Daan heeft nog een sweater gekocht v h restaurant, een leuk souvenir.
Daarna was onze 1e stop in Whitefish. Een schattig plaatsje met leuke winkeltjes veel van hout en overal waar je keek de bergen op de achtergrond. Na wat winkeltjes bezocht te hebben reden we verder richting Canadese grens.
De natuur is zo overweldigend mooi hier dat we regelmatig stopten om het zoveelste meer te fotograferen. Het was ook prachtig zonnig weer dat maakt ook een heel verschil.
De grens waren we zo over, er werden wat vragen gesteld en we mochten door. We mochten zelfs in de auto blijven in tegenstelling tot op de heenweg waar we bij de grens met Amerika uit moesten stappen en vingerafdrukken moesten maken en een foto.
We reden door naar Fernie in British Columbia. Een schattig wintersportplaatsje aan de voet van de bergen. Daar even een cappuccino en spinazie taartje bij de Starbucks en weer verder. De wegen waren eindeloos en op een incidentje met een rode pick up truck die blijkbaar vond dat ik te dicht achter hem reed en vervelend ging doen na hadden we een prima reis. Ik was blij met de sportmodus waar ik de auto in kan zetten om snel iemand in te halen. Hiermee kon ik de pick up van me af schudden gelukkig. Je rijdt toch in de middle of nowhere met eindeloze lege vlaktes met heel af en toe een paar huizen of een dorpje.
Gelukkig was de bergpas waar we over moesten open en om half 5 kwamen we weer in de bewoonde wereld. Dat was maar goed ook want we hadden nog maar voor 55km benzine.
We hebben eerst Sophie afgezet en kwamen wel een beetje in de spits omdat we de stad door moesten naar de universiteit.
Daarna de stad weer door naar het zuid westen waar Jo An woont.
Na een half uur kwamen we aan in Walden waar zij woont.
Het is een hele grote nieuwbouwwijk met allemaal verschillende soorten huizen. De ene nog smaakvoller dan de andere.
Jo An woont hier nog maar 2 maanden. Ze was er nog niet, had de eerste vergadering van de nieuwe wijk waar ze woont maar ze had de code v d deur gegeven dus we konden naar binnen.
Het is een prachtig townhouse, zoals dat heet. In een rijtje, wij zouden het een drive in woning noemen. Er stond een gigantische pan met een stoofschotel te pruttelen (Irish stew) en het rook verrukkelijk.
We besloten met eten op Jo An te wachten en namen een drankje en wat chips omdat we best wel trek hadden na zo'n lange reisdag. De teller v d auto staat inmiddels bijna op 3400 km en dat is veel. Daan en Sophie hebben geen rijbewijs maar gelukkig ben ik dol op autorijden en rijdt de auto heerlijk.
Het weerzien met Jo An was heel fijn. Ze is familie van mij ex man maar we zijn zo close en hebben altijd contact gehouden. Ze noemt mij altijd haar zus. Vorig jaar was ze 2 maanden in België omdat ze haar schouder gebroken had en toen zijn we een paar weekeinden samen opgetrokken dat was heel geslaagd.
Na een gezellige avond en heerlijke maaltijd gingen we om 24 u doodmoe naar bed.
Gisteren zijn we wezen wandelen in een park hier vlakbij; Fish creek nationaal park.
We hebben het visitors centrum bezocht waar een tentoonstelling was over de eerste boeren rond Calgary.
We lunchten in Annie's café een klein tentje in het park waar het leek of je een eeuw terug in de tijd ging. Kleine kamers met ouderwets bloemetjes behang midden in de natuur maar wel met heerlijke cappuccino en tonijnsanwiches. Daarna nog een paar boodschappen gedaan want er zouden vrienden komen eten. We hebben nog een echte westernwinkel bezocht. Calgary is de westernstad van Canada. Leuk om te zien maar peperduur die westernspullen en het zijn ook geen dingen waar je in NL mee gaat lopen.
Bij Jo An geholpen met de voorbereidingen voor het etentje en nog even gelezen in de thriller waar ik mee bezig ben.
's Avonds kwamen Shelly en Bill eten de 2 beste vrienden van Jo An.
Het was heel gezellig en we hebben veel gelachen met elkaar.
Vandaag gaan we de stad in en we hopen nu wel boven in de Calgary tower te lunchen. Verder staat het Glenbow museum op de planning met een tentoonstelling over de natives ( Indianen).

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tries:
    25 oktober 2017
    Akelig dat gedoe met die pick-up. Je hebt van die enge figuren op de weg.