Kalispell en Lake Mac Donald

23 oktober 2017 - Columbia Falls, Montana, Verenigde Staten

Vanmorgen ondanks de regen toch maar een nacht bijgeboek in ons mooie huis. In Calgary zou het ook slecht weer worden dus dan maar liever slecht weer in een mooie omgeving in de hoop dat het op zou knappen. Na een Amerikaans ontbijt, wat een megagrote porties zeg, zijn we naar Kalispell gereden een stadje 40 miles verderop. Daar hebben we even gewinkeld in een mall en cappucino gedronken bij de Starbucks. Vast broodjes voor de lunch gehaald en toen de natuur weer in.
We kwamen echter nog langs 2 giftshops en daar moest natuurlijk ook gekeken worden. Een paar koelkast magneten rijker gingen we het Glacier Nationaal park weer in. Alle nationale parken in Canada zijn gratis dit jaar vanwege het 150 jarige bestaan van Canada, maar hier moest ik een weekpas kopen van $30.
Passen voor 1 dag hadden ze niet.
Nadat het in Kalispell prachtig weer was en op de weg naar het park ook begon het toch weer te regenen. We zijn tijdens 2 buien het bezoekerscentrum en een souvenirswinkel ingegaan en verder hadden we gelukkig amper regen. Wel heel donkere luchten die prachtig afsteken tegen de goudgele herfstbladeren en wit besneeuwde bergtoppen.
Lake Mac Donald is een enorm groot meer waar veel bosbranden zijn geweest en waar een gedeelte nog smeult en rookt.
Door de branden gaan de bomen dood. Er staan alleen nog kale stammen die zo om kunnen vallen/ waaien en daardoor kon je grote delen van het park niet in en waren alle wandelpaden afgesloten. Heel jammer want er wonen heel veel soorten dieren waarvan wij alleen wat herten hebben gezien vanmiddag. Tussen de kale stammen groeit wel al weer allemaal jong spul. De zaadjes overleven bosbranden.
We hebben tot 17.45 rond gereden en gefotografeerd. Nu even relaxen in ons huisje en dan naar ons vaste restaurantje 7 miles verderop de West glacier grill, Het enige in de buurt wat open is.
Het was leuk om wat meer van de VS te zien. De streek hier en ook in Canada is erg christelijk. Gisteren zag ik in Brooks zelfs 2 dames in de supermarkt die wel van de Amish leken met hun zwarte hoofddoeken en lange rokken. Er staan ook overal kerken zelfs in de meest obscure plekken.
Morgen gaan we weer terug naar Calgary dan zit ons Amerikaanse avontuur er helaas weer op.