Flagstaff en route 66
30 september 2016 - Flagstaff, Arizona, Verenigde Staten
Vandaag niet veel bijzonders te melden. We zijn op ons gemak vertrokken om een uur of half 10, lekker uitgeslapen....
De rit was eigenlijk oersaai, een rechte weg met amper bebouwing, af en toe een heel klein Indianen dorpje. Daar kan je wel aan zien dat deze bevolkingsgroep het niet breed heeft.
Kleine huisjes, vrijwel altijd dezelfde huisjes en vaak met onbewoonbaar oude huisjes ertussen. Veel oude auto's en verder niets. Ik zal een paar foto's plaatsen van zo'n dorpje alleen staat er wel een hek voor helaas .
We zagen nog wel rotsformaties in mooie kleuren en canyons maar reden het grootste stuk over een steppeachtige hoogvlakte. Rode grond met kleine struikjes. Overal waarschuwingsborden voor overstekende herten maar we hebben in de verste verte geen hert gezien.
Ongeveer halverwege de rit zijn we gestopt bij een tradingpost voor koffie. Het was een grote tradingpost die heel mooi ingericht was, helemaal in Indiaanse stijl. Er was ook een enorme winkel bij met allemaal Indiaanse dingen waar mijn hart sneller van ging kloppen, ik heb me beheerst en heb alleen maar een poppetje en 6 ouderwetse zwart wit kaarten die ik in wil lijsten gekocht.
Na 2 uur kwamen we bij de meteoorkrater. Hier wilde Benco graag heen, hij had dat als kind al in een boek gezien en wilde het toen al heel graag eens in het echt zien.
Het is de grootste meteorietenkrater die nog intact is van de wereld. De krater is zo groot dat er 22 voetbalvelden en tribunes met plaats voor 2 miljoen mensen in zouden passen.
De meteoriet is 50.000 jaar geleden ingeslagen in een leeg gebied in Arizona. Fascinerend om te zien, we kregen ook nog een filmpje te zien over hoe dat in zijn werk was gergaan.
Jammer dat het regende en zwaar bewolkt was maar we hebben toch wel een paar foto's kunnen maken.
Daarna nog een half uurtje met de auto richting Flagstaff en daar vonden we ons motel wat aan de route 66 ligt. Ook wel Americas mother road genoemd.
Het is een iets ouder motel van 2 verdiepingen maar de kamer is prima en schoon. Alleen komt er een beetje een vieze lucht uit de afvoer van de wastafel en de douche. Maar we hebben een goedkope fles wasverzachter gekocht en in de afvoeren gegoten en nu zitten we in een veel prettiger bloemetjesgeur.
Route 66 is best druk en er ligt ook nog een dubbele spoorbaan naast waar heel veel goederentreinen overheen gaan maar onze kamer ligt ver van de weg gelukkig.
We hebben net gegeten in het restaurant hier aan de weg, het railroad café en zagen veel treinen voorbijkomen, Benco telde er een die getrokken werd door 3 locomotieven waar 173 wagons met waar op iedere wagon 2 containers stonden . Ruim 2 1/2 km lang.
We zitten naast een heel oud museumcafé waar vanavond karaoke is en een optreden maar dat kost al $ 35 om binnen te komen dus dat slaan we maar over.
Het is inmiddels 19.15 hier. Nog wat relaxen en dan morgen weer een nieuwe dag. We hopen gedeeltelijk over route 66 naar de Grand Canyon te gaan. Inmiddels is het helemaal opgeklaard maar de voorspellingen zijn niet zo goed voor morgen , dat zou wel heel jammer zijn als het weer regent of zwaar bewolkt is.
