Hanoi dag 3

19 oktober 2015 - Hanoi, Vietnam

Vanmorgen hebben we een taxi genomen naar het Ba Dinh district.
Deze wijk ligt ten westen van het grote westmeer. Hier is het politieke hart van Vietnam.Veel prachtige oude Franse gebouwen met grote tuinen. We zagen net de president onder begeleiding van een politie escorte thuiskomen bij zijn okergele paleis. Ook veel ambasades en het enorme mausoleum waar Ho Chi Minh begraven ligt.
Daarvoor ligt een enorm plein waar de parades plaatsvonden, best indrukwekkend allemaal.
We hebben over een weg (een dam)die dwars door het grote westmeer liep gelopen naar een mooie hoge rode pagode Cua Tran Quoc of te wel pagode van de verdediging der natie. Deze hoge rode pagode stond hoog op mijn lijstje om te bekijken.
Daarna even aan het meer wat limoensap gedronken en weer terug gelopen.
We hebben verder nog de eenzuilige pagode bekeken en zijn toen naar de tempel van de literatuur gelopen. (Van Mieu)
Inmiddels waren we het wel zat met die hitte hier.
We zijn eerst gaan lunchen in een typisch Vietnamees tentje aan de overkant.
na de lunch hebben we de tempel bekeken.
Het oudste deel stamt nog uit 1054.
Vroeger was de tempel het kenniscentrum en mochten er alleen topstudenten studeren Maximaal 300 studenten woonden en studeerden hier 3 jaar. Het laatste examen werd in 1915 afgenomen en na de oorlog zijn de gebouwen gerestaureerd. 
Vandaag waren er allemaal studenten die hun diploma hadden gehaald.
Dik in de make-up,(valt niet mee om dat er netjes op te houden bij 32°C) toga aan en de dames op torenhoge hakken die al snel uitgingen, blote voeten loopt toch een stuk makkelijker. Er zijn heel wat foto's gemaakt van studenten in toga met een bosje bloemen. Blijkbaar de traditie hier om op deze plek met elkaar op de foto te gaan.
Benc had inmiddels last van zijn rug en been en bleef in de schaduw zitten terwijl ik het complex nog verder verkende.
Hierna zijn we nog een stuk door de wijk gewandeld naar het oorlogsmuseum wat helaas op maandag gesloten was.
We hebben de botanische tuinen ook nog bekeken maar die vielen tegen. Niet veel bijzonders en wat hele oude kooien met aapjes erin maakte het geheel wel heel treurig.
Uiteindelijk waren we het zat en hebben we een taxi naar ons hotel genomen.
Nu even uitpuffen met de airco aan en even douchen.
Straks de stad weer in en nog wat drinken vanavond bij Hanoi Rocks.
Morgen vroeg verlaten we Hanoi en gaan we naar de bergstammen richting Chinese grens. Daar blijven we 3 dagen.
Geen idee of wwe daar internet hebben. De omgeving moet prachtig zijn en de bergstammen heel kleurrijk dus ik verheug me er erg op.
De mensen schijnen je aleen uit alle macht van alles te willen verkopen en dat is niet bepaald iets wat me prettig lijkt. We zullen zien......

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

Foto’s