Onderweg naar Sapa
20 oktober 2015 - tp. Hội An, Vietnam
Vroeg uit de veren vandaag. Half 6 ging de wekker. Blij toe want ik had net een nachtmerrie dat ze mijn mooie geliefde auto aan het stelen waren.
Om 7 uur werden we opgehaald door een super de luxe minibus met leren vliegtuigstoelen, wifi en zelfs usb poorten om je mobiel op te laden aan boord.
We reizen met 2 Amerikaanse jongens uit San Francisco, aardige lui.
In Hanoi zie je om half 7 ' s morgens al weer overal mensen op straat een warme maaltijd nuttigen en de straathandel al weer uitgestald worden. Ook wordt de straat al weer geveegd en het afval opgehaald. Ik heb zelden zo' n schone stad gezien. Geen zwerfhonden. (Hopelijk niet doordat die in de pan eindigen zoals in buurland China ) ook geen ongedierte zoals kakkerlakken of ratten. Weer verbazen we ons met de Amerikanen over de enorme drukte in het verkeer en de beleefdheid v d Vietnamezen in het verkeer. Alle geduld om elkaar voor te laten gaan.
Duizenden scooters met mensen die soms helemaal ingepakt zitten in iets wat op regenjassen lijkt. Capuchon op, monddoekje of sjaal voor het gezicht. We zijn er nog steeds niet achter of dat nou tegen de zon of tegen de smog is. Het is wel een raar gezicht bij een temperatuur van 33°C.
Eenmaal de stad uit zitten we meteen weer op het platteland. Het is wel te zien dat Vietnam inmiddels een welvarend land is. De plantsoenen en middenbermen v d snelweg worden onderhouden en bewaterd door tientallen Vietnamezen met de voor hen zo typerende rieten punthoeden op.
We hebben een rit van 5 uur voor de boeg maar dat is niet erg. De natuur is prachtig hier en ontzettend groen.
We rijden tussen de rijstvelden, en allerlei andere landbouw. Het land wordt hier bewerkt door ossen met een ploeg of Vietnamezen die het land met een soort hak bewerken.
De huizen variëren van rieten huizen tot prachtige grote felgekleurde nieuwbouw huizen/ villa's.
Heel veel bomen oa bananenbomen en bamboe.
Het eerste stuk was heel vlak maar zeker de moeite waard.
Na 2 uur hadden we de eerste stop. Een enorm groot restaurant met buiten allemaal mensen die allemaal het zelde eten en drinken verkopen.
Maar wij hebben zin in koffie.
Binnen konden we dat met veel moeite duidelijk maken. Uiteindelijk kregen we 2 zwarte koffie en een met melk. De koffie zat in glazen die geserveerd werden in schalen heet water. Waarschijnlijk was het koude koffie die op deze manier opgewarmd werd. Het was sterk maar prima te drinken.
Nu rijden we de bergen in. Het is nog steeds mooi weer hopelijk blijft dat zo want de voorspelling is alle dagen regen en ook mist. Dat zou toch wel heel jammer zijn net nu we naar zo'n mooie plek gaan.
We zitten in een ecolodge boven op een berg en zijn afhankelijk van zonne energie en dat zal er niet veel zijn als het weer inderdaad zo slecht wordt. Geen idee dus wanneer ik weer wat van me laat horen.
Tot nu toe genieten we 200%...

We gaan zelf ook volgend jaar naar Vietnam, wilden met de nachttrein naar Sapa maar met een luxe minibus leukt me ook leuk. Waar hebben jullie deze gevonden?
Wij hebben onze reis bij van Verrereizen geboekt uit Monikkendam. Zij zijn gespecialiseerd in Azië reizen.
Zij kwamen met de Topas ecolodge als voorstel, dat ligteen km of 20 buiten Sapa en is echt prachtig. Google het maar eens.
De Topas ecolodge heeft zijn eigen luxe minibus met luxe vliegtuigstoelen, wifi, en usb poorten aan boord.
Wij hebben hier voor gekozen omdat het veel sneller gaat en overdag zodat je wat van het land ziet ook al ga je grotendeels over de snelweg.
De rit is prima verzorgd, je krijgt een lunchpakketje en ze stoppen nog een keer voor koffie en toiletbezoek.
De lodge organiseert ook een geweldige excursie naar de hilltribesmarkt bij de Chinese grens. Bijna geen toeristen daar enhele vriendelijke mensen die het niet erg vinden om gefotografeerd te worden.