Mai Chau
23 oktober 2015 - Mai Chau, Vietnam
Vandaag naar Mai Chau gegaan. Mai Chau is een vallei achter het Karstgebergte.
De valei bestaat uit kleine dorpjes en rijstvelden.
De mensen hebben het niet breed hier. Ze wonen in huizen op palen, vaak van bamboe of hout en leven van de rijstoogst.
Ze oogsten hier 3x per jaar en zitten nu midden in een oogstperiode.
We vertrokken om 8 uur uit Hanoi en na een koffiestop kwamen we om half 12 in Mai Chau. Een klein plaatsje waar veel homestay huizen zijn.
Daar kan je dus bij de Vietnamezen thuis logeren.
Daar hadden wij niet zo'n zin in.
We hebben allebei hard gewerkt dit jaar en kozen voor een hotel waar je ook lekker kan ontspannen in het zwembad.
Maar eerst een half uurtje gewandeld in het dorpje. Ze verkopen er veel handvaardigheids artikelen voor een leuke prijs. Dus nog een leuke sjaal en rugzakje aangeschaft daar.
Daarna weer een Vietnamese lunch en toen naar het hotel.
We logeren in de sol bungalows die prachtig tussen de rijstvelden liggen waar nu volop geoogst wordt.
Na 1 1/2 uur in het zwembad genoten te hebben zijn we om 15 u gaan fietsen en fotograferen.
Over kleine paadjes door allerlei dorpjes. De mensen zijn heel vriendelijk en de kinderen zwaaien en roepen allemaal enthousiast hello, hello...zo leuk.
Nog even bij een kleuterschool gekeken waar we zelf een bezienswaardigheid waren.
Helaas is Benc gevallen met zijn fiets op een ongelijk terrein en op zijn slechte knie terecht gekomen. Hij kon nog wel fietsen maar het is nu toch wel stijf en dik en pijnlijk. Hopelijk valt dit uiteindelijk mee.
We hebben een bijzondere gids. Een vreemde jongeman. Hij stopt op plaatsen die helemaal niet interessant zijn en vertelt dingen die ook niet echt interessant zijn. Op zijn fiets zat hij steeds in zich zelf te praten en toen ik vertelde dat Benc gevallen was vroeg hij niet eens aan hem hoe het ging.
Voor vanavond heeft hij een diner in het dorpje geregeld en daarna is er nog een dansvoorstelling in het hotel. Ik ben benieuwd.
