Siem Reap, Cambodja

11 november 2015 - Krong Siem Reap, Cambodja

Zo, eindelijk weer een teken van leven.
We zijn inmiddels 3 dagen in Siem Reap maar de eerste avond ben ik niet lekker geworden.
Misschien had ik iets verkeerds gegeten of gewoon een buikvirusje maar ik had in ieder geval geen fut om mijn blog te schrijven. Met de nodige imodium knapte ik gelukkig redelijk snel op.
Het is hier ook ontzettend warm, zo'n graad of 33 , dat helpt ook niet mee.

We zitten hier in een heerlijk hotel, het Siddartha hotel. Het ligt buiten de drukte van de stad op de weg naar de tempels. De kamer en badkamer zijn heel groot en we hebben een royaal terras met mooie ligbedden, verlichting en een ventilator. We lopen zo ons terras af naar het zwembad.
Echt genieten om hier onze laatste vakantiedagen door te brengen.
Het restaurant is op de bovenste verdieping en open aan de zijkanten en het personeel is ontzettend aardig en behulpzaam, ik voel me net een prinses...

De eerste avond gingen we met een tuk tuk naar een restaurant wat ons aanbevolen was door Menno, onze Nederlandse contactpersoon hier.
Het was een vrij nieuw uitstekend restaurant, maar onder het eten begonnen mijn darmproblemen. Na het eten dus snel op zoek naar een tuk tuk en terug naar het hotel.
We kregen allebei even een dejavu van 2 jaar geleden toen ik in Peru ziek werd vlak voor we naar de Machu Picchu zouden gaan.
Maar met 4 immodium en een licht ontbijt op gingen we de volgende dag toch op stap voor het hoogtepunt van onze reis; de Angkor Wat.
We hadden een leuke gids die Nederlands aan het leren was en veel humor had.
Met een tuk tuk zijn we om 7.15 vertrokken om voor de ergste drukte weg te zijn.
We reden eerst langs de Angkor Wat door naar de Angkor Thom, een enorm tempel complex. Angkor Thom was vroeger een stad waar meer dan een miljoen mensen woonden in de 11e en 12e eeuw.
Er zijn nog mooie stadspoorten en veel tempels te zien.
We keken onze ogen uit en bleven fotograferen.
Vooral de Bayon, de tempel met de enorme hoofden was heel mooi, er zijn 200 van die gezichten te zien.
Daarna naar Ta Prohm waar de natuur langzaam de tempels terugvordert.
De bomen groeien met hun wortels over de tempels heen, een fascinerend gezicht.
Hier is de film Tomb Raider met Angelina Jolie opgenomen.
Na een lunch in een eenvoudig maar goed restaurant met airco, gingen we naar Angkor Wat.
Angkor Wat is wereld beroemd, in 1150 gebouwd en de bouw duurde 30 jaar, Het is ook een prachtig gezicht die 5 torensen het complex erom heen zeker als je dat ook nog in het water weerspiegeld ziet. Het is ontzettend groot, de gracht die erom heenloopt is al 200 meter breed.
We hebben alles bekeken en zij ook boven in de tempel geweest waar vandaan je een prachtig uitzicht over de omgeving hebt.

Inmiddels hadden we allebei behoorlijk last van de hitte.
Het hele Angkor gebied is 25 vierkante kilometer groot en het is wel in een groen gebied vol bomen maar de tempels zelf liggen in de volle zon.
We hadden wel een hoed op maar het probleem is dat je al snel te veel water gaat drinken als het zo warm hebt en zo transpireert, dan is je zout en mineralen balans verstoord en daar voel je je niet lekker van.

Na de Angkor Wat gingen we terug naar het hotel.
Onder de lauwe douche en het zwembad in afkoelen.
Mijn hoofd heeft nog een paar uur nagegloeid zo heet had ik het.
Helaas kwam er om 16 uur weer onweer en tropische regen dus maar weer op ons overdekte terras de rest van de middag doorgebracht met de ventilator aan.
We hebben maar in het hotel gegeten omdat ik er echt naar van was, misselijk en maagpijn, niet fijn om dan op stap te gaan.

Gelukkig was ik de volgende dag weer opgeknapt, Benco had amper last van de hitte gehad maar hij had ook minder water gedronken.
Dit keer gingen we met dezelfde gids maar nu met auto met airco op stap.
Heerlijk als het zonnig en 34°C is.
We reden eerst 45 minuten en maakten toen een tocht van 1500 meter door de jungle , klimmen over een slingerpad vol boomwortels en rotsen. Maar wel een mooie tocht.
Hier bezochten we de rivier de Kbal Spean, ook wel de rivier van de 1000 linga's genoemd.
Linga's zijn vruchtbaarheidssymbolen in het Hindoeïsme. In en om de rivier zijn bijzondere uitgehouwen kunstwerken te zien op het hoogste punt van de rivier de afbeeldingen van de Hindoeïstische goden Vishnu en Shiva.
Verder dus 1000 linga's, rondjes die uit de stenen gehouwen zijn.
De bedoeling van deze kunstwerken is het water te zegenen wat er overheen stroomt.
Er was ook een waterval met afbeeldingen, daar hebben we ons opgefrist met heilig water, heerlijk verkoelend met die hitte.
Daarna weer 1500 meter terug door de jungle wat ik nadat ik hoorde dat daar giftige slangen waren, en een gids vlak voor ons er een gezien had, niet zo'n veilig idee vond.

Daarna nog naar de tempels van de Rolousgroep geweest. Dat zijn de oudste tempels van het Khmer rijk. We begonnen met de Lolei tempel uit 893!
Een prachtige tempel gebouwd van oranje baksteen. Uiteraard wel gedeeltelijk ingestort maar toch nog heel mooi om te zien, en bijna geen toeristen.
Er was ook een moderne Boeddhistische tempel bij vol schilderingen over het leven van Boeddha, op de muren en de plafonds, heel kleurrijk.
Verder was er nog een schooltje bij voor weeskinderen. Een trotse leraar Engels, Wiskunde en Taal gaf ons een rondleiding en vertelde honderduit.
Hij was zo enthousiast dat we meteen maar een donatie hebben gegeven.

Daarna nog 2 van die oude bakstenen tempels bezocht, bij de Bakong tempel waren ook veel beelden te zien van leeuwen, slangen en de heilige koe.
Compleet met ketting om.Hier was ook een hele groep monikken uit het noorden van Cambodja compleet met iphone of ipad.
Ook bij deze tempels was het heel rustig, ze zijn begonnen met de tempels te restaureren maar dat is ontzettend duur en gebeurd niet altijd even netjes.
Er staan meer dan 1000 tempels ineen gebied van 300 vierkante kilometer.
Er wordt helaas ook nog wel eens wat gestolen en voor heel veel geld verkocht.
In de tijd dat de tempels Hindoeïstisch werden zijn ook bijna overal de boeddha beelden er uitgesloopt, vaak zaten deze tegen de gevel en werden ze eruit gehakt.
Inmiddels staan er wel weer Boeddha beelden in de tempels.

Daarna waren we lekker op tijd weer bij het hotel en konden we nog een paar uur aan het zwembad relaxen.

Gisteravond met de tuk tuk het stadje ingeweest. Wat een drukte daar en wat een toeristen. Volgens onze gids zijn er 2000 hotels en guesthouses. Terwijl er 15 jaar geleden maar 3 hotels waren.
We hebben nog een paar wijntjes gedronken in Pubstreet, de naam zegt het al , een straat vol restaurants en bars en hebben onze ogen uitgekeken.
Jong, oud, heel veel Aziaten en verder volgens mij toeristen uit alle landen van de wereld.

Vandaag onze laatste dag hier. Vanmorgen nog even het stadje in en vanmiddag relaxen bij het zwembad.
En dan morgen naar Kuala Lumpur en van daaruit morgennacht weer naar huis na 4 fantastische weken waarin we heel veel hebben gezien, prachtige foto's hebben gemaakt, veel over Vietnam en Cambodja hebben geleerd en heel veel leuke mensen hebben ontmoet.

1. Tries:
    11 november 2015
    Bedankt voor je mooie verslag en foto's Marion. een hele goede en veilige terugreis. Xxxxxx
  2. Ans Laan:
    11 november 2015
    Ik heb ook genoten van jullie vakantie. Je hebt een mooi reisverhaal geschreven en zo hebben we het ook een beetje ' gezien '.
    Goede reis terug.
  3. Lia:
    11 november 2015
    Wat een prachtige verhalen.
    Gedeelte voorgelezen bij de dagbesteding.
    Goeie reis terug!
  4. Sas:
    11 november 2015
    Misschien een uitgever zoeken.
    Kan zo in boekvorm worden uitgegeven.
    Want zijn die 4 weken snel omgegaan.
    Snel afspreken kusssss sas